Snapchat har vokst i Norge og er nå den nest største SoMe kanalen etter Facebook. Ipsos nyeste målinger viser at nesten 2,5 millioner nordmenn har en Snapchat profil og litt over 2 millioner av disse er aktive på plattformen hver dag. 55% av disse er kvinner, mens 45% er menn.
Er det bare unge som er på Snapchat?
Snapchat har helt klart et yngre publikum enn Facebook. Men Norske brukere skiller seg ut sammenlignet med andre land. Snapchat har en daglig dekningsgrad på hele 41% I aldersgruppen 45-59 år og 22% dekningsgrad på de over 60. Men det er Generation Z og Millennials som er de store brukerne da 80 % Norske 15 – 29 åringer er på Snapchat daglig.
Kilde: Ipsos SoMe-tracker Q4’18
Snap Ads
Snap Ads er først og fremst fullskjerms filmer i vertikalt format som varer fra 3-10 sekunder. De kan dukke opp mellom venners Snap Stories, Live Stories eller i Discovery delen av Snapchat.
Som med andre SoMe plattformer finnes det ulike annonser typer å velge mellom ut i fra hvilke målsetninger kampanjer har.Disse fire er de viktigste:
Top Snap Only:
Den annonsetypen passer for kampanjer som har som mål å øke oppmerksomheten eller styrke merkevarekjennskapen. Vi kan sette opp annonser i video, bilde eller GIF format som spilles av i opp til 10 sekunder. Her er det ikke mulig å sende folk videre til et nettsted.
Web View:
Med web view gir vi folk muligheten til å swipe opp og komme direkte til en forhåndslastet landingsside. Hvis målet deres er å øke trafikken til en landingside eller til nettsiden deres så er dette en veldig effektiv annonseringsmetode.
App Install:
Denne annonsetypen er en veldig bra måte for å generere app installasjoner. Mens annonsen spiller av får brukeren muligheten til å swipe opp og installere appen deres uten å forlate Snapchat.
Long Form Video:
10-sekunders teaser annonse med «swipe- opp» knapp som gir brukeren muligheten til å se en lengre video uten å forlate Snapchat. Dette er annonseformatet for merkevarer som vil fortelle en historie.
Sponset Geofilter
Et geofilter er et lokasjonsbasert grafisk filter som man finne gjennom å swipe til høyre etter man har tatt et bilde eller video på Snapchat.
Snapchat brukere elsker å bruke geofilter fordi filtrene identifiserer lokasjonen deres, og fordi de gir merverdi til deres snapper på en kul, morsom og visuelt appellerende måte.
Vi designer et unikt filter og setter opp et virtuelt gjerde rundt din bedrift eller rundt et område dere f.eks. skal ha en happening på. Når Snapchat brukere befinner seg i det valgte området dukker filtret opp og de kan legge til filtrene til sine på snapper og dele de med sin venner. Snapchatfilter er svært effektivt for å styrke å merkevarekjennskap og for å promotere happenings.
Fakta om Snapchat
1 av 2 unge brukere i aldersgruppen 18-19 år bruker Snapchat mens de spiser.
Nesten 60 % av snapchattere har lyden på.
Snapchat danker ut Instagram på visuell oppmerksomhet
Ifølge forskning gjort av amerikanske Media science labs så får Snapchat annonser like mye visuell oppmerksomhet som TV reklamer. Det er dobbelt så mye som den visuelle oppmerksomheten Facebook annonser får og 1,5 ganger med enn Instagram.
Kilde: CNBS-artikkel om Snapchat
Vil du bli synlig i Snapchat?
Legg igjen kontaktinformasjon for å få mer informasjon om dine muligheter.